روستای مزرج

مجید مسرور مزرجی

روستای مزرج

مجید مسرور مزرجی

روستای مزرج

بیاد شادروان براتعلی مسرور مزرجی و برادر گرامیشان شادروان رحمان سرور مزرجی
شادی روحشان صلوات

نجمه خاتون همسر امام کاظم(ع) و مادر امام رضا(ع) وفاطمه معصومه(س). او کنیزی بود که توسط حمیده همسرامام صادق(ع) خریداری و به امام کاظم(ع) بخشیده شد.


وی کنیزی از اشراف عجم (غیرعرب) بود که در بین عرب‌ها متولد شده‌بود.[۱] بعضی وی را اصالتاً اهل شهر نوبه در شمال آفریقا و برخی از اهل جزیره مارسی در جنوب فرانسه می‌دانند. از این‌روی وی به خَیزُران مَرسِیه و شَقْرَاء نُوبِیه و تکتم نیز شناخته می‌شد.


معروفترین اسم وی نجمه خاتون است ولی از وی به نام‌های تکتم و سمانه، نیز یاد شده است.


تاریخ ازدواج نجمه خاتون با امام کاظم(ع) مشخص نیست، حمیده مادر امام کاظم(ع) در خواب پیامبر(ص) را  می‌بیند که به وی دستور می‌دهد نجمه را به ازدواج فرزندت موسی در آور، به زودی بهترین فرزند از او متولد  می‌شود. من به این دستور عمل نمودم و نجمه را به ازدواج امام کاظم در آوردم.[۱۰]در مورد زمان وفات نجمه خاتون گزارشی به دست ما نرسیده ولی محل دفن وی طبق بعضی از اقوال مجاور قبر حمیده همسر امام صادق(ع) در (مشربه‌ام ابراهیم) واقع در منطقه‌ العوالی در شرق قبرستان بقیع است.


  • مجید مسرورمزرجی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی